Fysiotherapie Eindhoven

Het Carpaal Tunnel Syndroom Centrum in Eindhoven

Het Carpaal Tunnel Syndroom

Het carpaal tunnelsyndroom is een klachtenpatroon veroorzaakt door een beknelling van de middelste armzenuw (nervus medianus) in het verloop van de carpale tunnel. De carpale tunnel is een nauw kanaal gevormd door de handwortelbeentjes en een stevig peesblad tussen pink- en duimmuis aan het begin van de handpalm.

Klanten bij Carpaal Tunnel Syndroom

De klachten worden veroorzaakt door beknelling van de zenuw en bestaan uit een tintelend of pijnlijk gevoel in de hand en de vingers en vooral het verzorgingsgebied van de zenuw (duim, wijs- en middelvinger en een deel van de ringvinger). Ook kan een verdoofd gevoel van de vingertoppen ontstaan en een verminderde kracht waardoor gemakkelijk dingen uit de hand kunnen vallen. De pijn kan uitstralen via de onderarm en elleboog tot in de schouder.

In de nacht nemen de klachten vaak in ernst toe waardoor men er wakker van kan liggen. Maar ook overdag kunnen klachten optreden. Ook na stevige handenarbeid kan verergering optreden. Soms komt het carpaal tunnel syndroom aan beide handen voor.

Oorzaak van Carpaal Tunnel Syndroom

De beknelling van de zenuw in de nauwe carpale tunnel wordt doorgaans veroorzaakt door zwelling van de bekleding van de pezen. Bij de zwelling van het bindweefsel kunnen hormonen een rol spelen. Het syndroom treedt o.a. op tijdens de zwangerschap, de overgang en soms ook bij een te traag werkende schildklier en overproductie van groeihormonen. Ook reuma, forse handarbeid of een breuk kunnen een oorzaak zijn. Mensen met suikerziekte hebben ook vaker last van het syndroom.

Onderzoek en diagnose carpaal tunnel syndroom

De diagnose wordt vaak gesteld op basis wat de cliënt zelf vertelt over zijn klachten (anamnese), het typische klachten patroon en de bevindingen bij lichamelijk onderzoek. Als aanvullend onderzoek kan aan de neuroloog gevraagd worden om een EMG te maken. Dit is een zenuwgeleidingsonderzoek dat meet hoe snel de zenuw stroom van A naar B gaat. Indien er een beknelling is zal dit langzamer zijn.

Therapie

Als therapie wordt, afhankelijk van de ernst van de klachten, oefeningen, nachtspalken, injecties of een operatie geadviseerd.

Tegenwoordig is er nog een methode die in 80 % van de gevallen een operatie niet nodig maakt en zelfs na twee jaar nog hetzelfde goede resultaat heeft als een operatie.

Voordeel van deze methode is dat hij niet pijnlijk is, er geen operatie nodig is en dat je geen arbeidsverzuim hebt. Daarbij word het vergoed vanuit uw aanvullende verzekering waardoor u ook geen eigen risico heeft.

De methode heet de Phystrac, dit is een apparaat wat geavanceerde tractie geeft vanuit diverse standen van de pols. Na ongeveer 8-10 behandelingen zijn bij 80 % van de cliënten de klachten voorbij.

Fysiotherapie Lieshout heeft dit apparaat als enige in Eindhoven in gebruik en heeft zich aangesloten bij het netwerk van Phystrac therapeuten in Nederland

Wij zijn er van overtuigd dat we vele cliënten met deze klacht naar tevredenheid kunnen helpen en  te voorkomen dat een operatie noodzakelijk is. Mocht u meer informatie willen dan kunt u ons bellen op 040-2527177 of kijken op www.fysiotherapielieshout.nl of www.phystrac.com